شما اینجا هستید
خانه > برند > ابعاد هویت برند

ابعاد هویت برند

پیکر: پیکر ترکیبی از ویژگی‌های مستقل است که ممکن است قابل رویت یا نهفته باشند. پیکر اساس برند است و کیفیت خود را از محصولات کلیدی یا برجسته برند می‌گیرد.
شخصیت: مجموعه ای از ویژگی های انسانی است که با برند مرتبط می‌شود. یک راه آسان شخصیت دادن به برند آن است که برای آن یک سخنگو یک ستاره و یا یک حیوان فراهم کنیم. ادراک مصرف کنندگان از شخصیت برند در قالب ۵ بعد اصلی شکل می‌گیرد : نیرومندی و قدرت، پیچیدگی و فریبندگی، شایستگی، هیجان انگیزی، درستی ادعاهای برند(که در بخش شخصیت برند مفصل به این موضوع پرداخته شد).
فرهنگ: هر برندی فرهنگ خاص خود را دارد. بعد فرهنگی به اصول پایه حاکم بر علائم بیرونی برند یعنی محصولات و ارتباطات مربوط است. بعد فرهنگی، اتصال بین برند و شرکت را، به خصوص زمانی که هر دو، نام واحدی دارند، برقرار می‌کند.
رابطه: یک برند یک رابطه است و اغلب فرصت تبادل غیرملموس بین افراد را فراهم می‌آورد. این امر به ویژه در مورد برند های بخش خدمات، صادق است.
بازتابش: یک برند، بازتاب تصویر مشتری می باشد. اگر دیدگاه مصرف کندگان نسبت به جنبه‌های مختلف یک اتومبیل پرسیده شود، واکنش فوری آنان این است که درباره مناسب ترین افرادی که آن را میرانند فکر می‌کنند. غالبا بین این بازتابش و هدف برند ابهامی وجود دارد. هدف، استفاده کنندگان بالقوه برند را توصیف می‌کند، بازتابش تصویری است که هدف برند به جامعه ارائه می کند؛ یعنی، نوعی همانند سازی است. اگر یک برند، بازتابش مشتریان را که به اسم آن متصل شده اند؛ مدیریت نکند، رقیبان این کار را خواهند کرد.
خود انگاره: اگر بازتابش، آینه بیرونی هدف باشد، خود انگاره، آینه درونی هدف است. ما از طریق نگرش خود نسبت به برندی معین، نوعی رابطه درونی با خودمان برقرار می کنیم. بنابراین، یک برند به عنوان یک عامل انگیزه اجباری برای خود بهبودی عمل میکند.
-به اعتقاد آکر هویت برند شامل چهار بعد می باشد که عبارتند از:
برند به عنوان یک محصول: حیطه ی محصول، خصوصیات محصول، کیفیت.
برند به عنوان یک سازمان: خصوصیات سازمانی، محلی و منطقه‌ای در مقابل جهانی.
برند به عنوان یک شخص: شخصیت برند، روابط برند- مشتری.
به عنوان یک نماد: تصویر ظاهری، استعاره‌ها و میراث و منشا برند.
-کاپفرر معتقد است مفهوم هویت بر پایه سه کیفیت فرمول بندی می شود:
دوام، انسجام، واقع گرایی.
-علاوه بر این آکر هویت برند را به دو بخش تفکیک می کند.
۱-هویت محوری: عصاره و ماهیت مرکزی برند که زمان نمی شناسد و حتی با ورود برند به بازارهای جدید و ایجاد محصولات جدید ثابت می ماند.
۲-هویت گسترده: شامل عناصر متنوعی است و در هنگام ایجاد محصول جدید یا ورود به بازار جدید تغییر ماهیت می دهد مثلا دوستانه بودن، جوان پسند بودن و غیره .

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top