شما اینجا هستید
خانه > برند > تعریف هویت

تعریف هویت

اما عمومی‌ترین تعریف از هویت برند بدین صورت است که هویت برند باید چشم انداز ویژه و همچنین منحصر به فرد بودن برند را بیان کند. یعنی همان چیزی که برند مورد نظر مظهر آن است و بیان کننده ویژگی های ایده آل است که برند قصد دارد به مشتریان ارائه دهد.

هویت برند باید ماهیت دائمی و دراز مدتی داشته باشد(. مشخصات داخلی سازمان مانند ماموریت، اخلاق، ارزش ها، اهداف و فرهنگ در هویت برند بازتاب می یابد. هویت برند نشان دهنده ی معنای برند، هدف و تصویر برند است. در مجموع، هویت برند با فعالیت های مدیریتی، ایجاد و از طریق ارتباطات به مصرف کننده منتقل می شود.

نکته کلیدی در موفقیت راهبردهای بازاریابی، درک و توجه ویژه به توسعه ی هویت برند است.
هویت تجلی بیرونی یک برند است، که هر چیزی از نام و جلوه ی بصری آن تا شکلی از آن را که به نظر می‌رسد و احساس، استشمام و شنیده می شود، در بر دارد. هویت برند وسیله ی اصلی شناخت مصرف‌کننده و بیان کننده ی نقاط تفاوت است. هویت، مجموعه ی منحصر به فردی از تداعی ها را نشان می‌دهد که بر چگونگی تجلی و طبق نام تجاری در اذهان مصرف کننده تاثیر می‌گذارد. هویت، یک هدف استراتژیک و تصویر، ادراک واقعی مصرف کننده از نام تجاری می باشد. بدیهی است که هدف هویت و تصویر نام تجاری باید یکسان باشد

هویت برند باید دیدگاه خاص و یگانه برند را بیان کند. اساسا هویت برند باید بیانگر آن چیزی باشد که برند درصدد نشان دادن آن است و البته ماهیت دائمی یا طولانی مدت داشته باشد. اگر هویت برند منحصر به فرد و متمایز باشد، آنگاه می تواند اساس یک برند نیرومند، منسجم و طولانی مدت را ایجاد کند و راهنمای تمام فعالیت های مربوط به آن باشد، باید نسبت به هویت خود که یکی از شاخص های آن تعهدی است که در قالب یک قول به مشتری می دهد وفادار بماند. هویت برند، چارچوبی را برای یکپارچگی کل برند فراهم می آرود. از طریق آن می توان حدود موضع یابی را تعیین کرد. ابزار بیان آن را قانون مند ساخت، و از فردیت و دوام آن اطمینان یافت.
هویت جوهر و اصالت برند و مجموعه منحصر به فردی از تداعی گرهای برند است که بر بستن عهد و پیمان با مشتری دلالت دارد. به اعتقاد کلر و آکر، هویت برند، مجموعه ای منحصر به فرد از تداعی های برند است که استراتژیست های برند خواهان ایجاد آن هستند. این تداعی ها، آنچه که برند بر آن دلالت دارد و نیز قول و و عده ای که به مشتریان می دهد می باشد. کاپفرر معتقد است داشتن هویت یعنی تبعیت از طرح ثابت سازمانی که نشان دهنده ی تعهد برند به مشتریان است و مصارف نمادین، پیوند های عاطفی و وفاداری به برند را نمایان می سازد . در واقع اساس و جوهره برند سازی آن است که شرکت ها باید تلاش کنند که برند هایی با تداعی های قوی و قدرتمند ، مطلوب و منحصر به فرد بیافریند. به اعتقاد جونس هویت برند عبارتند از معنا و مفهوم برند که از سوی شرکت، مطرح و ارائه شده است.
جونز و کلستریک؛ هویت را مجموعه ای از ارتباطات منحصر به فرد یک برند در قالب شعارها، قول‌ها و وعده هایی می داند که شرکت‌ها به مشتریان می دهند و باعث ایجاد هویتی جدید و یا بهبود هویت قبلی خود می شوند. همچنین هویت برند عبارت است از معنا و مفهوم برند که توسط شرکت، مطرح و ارائه شده است. عناصری مانند: رنگ، لوگو، نماد، طرح و نام همگی با هم هویت را تعیین می کنند و باعث تشخیص و شناسایی برند در ذهن مصرف کننده می شوند. از طرفی افراد براساس هویت اجتماعی خود دست به انتخاب برند ها می زنند و برندی را بر می گزینند که منعکس کننده ی هویتشان باشد. هویت برند موجب شکل گیری هویت پذیری در مشتریان می شود و هر چه این هویت پذیری متمایز باشد، حمایت های اساسی و نگرشی و عملی بیشتر از جانب مشتریان دریافت خواهد کرد.
هویت برند معمولا بر مبنای ویژگی های مشخص و بادوامی است که مدیران به توسعه ی آن مایل هستند. اگر افراد ادراک کنند که برند دارای ویژگی هایی است که این ویژگی ها با ویژگی های شخصیتی آنان ارتباط دارند، برند را معرف خود در جامعه می دانند. هویت برند معطوف به خصوصیات و مشخصات آن است. نظرات متعددی درباره ی اینکه هویت برند از چه چیزی تشکیل شده است، وجود دارد. چنانچه هویت برند علاوه بر منحصر به فرد بودن، مشخص، واضح، دائم و پایدار باشد، می‌تواند مبنایی برای یک برند محکم، منسجم و همیشگی پدید آورد و محرکی برای سایر فعالیتهای مرتبط به برند باشد. .
مفهوم هویت به ما گوشزد می کند که یک برند نمی تواند به هر نوع موقعیت گذاری تن بدهد. یک برند ممکن است در ابتدای تولد خود ظرفیت پذیرش هر چیزی را داشته باشد، ولی زمان و نماهایی را که می پذیرد یک معنا ، یک قلمرو ، و در نتیجه مرزهایی برای آن قلمرو می بخشد. به طور خلاصه معنای ریشه شناختی آن محدودیت هایی را تحمیل می کند. هویت برند، برخی از موضع یابی هایی را ممنوع و برخی را تضمین میکند. موضع یابی باید باور پذیر و برای برندمورد نظر، قابل توجه باشد. هویت آن گونه که در مورد تصویر برند صادق است، مستعد، آرمانگرایی، بی ثباتی و یا فرصت طلبی نیست.

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top