شما اینجا هستید
خانه > مدیریت بازار > خرید اجباری > پشیمانی پس از خرید

پشیمانی پس از خرید

احساس شادی قبل از خرید با انحراف از روال معمول خرید می تواند به سرعت پس از خرید با احساس گناه، نگرانی، شرم، ندامت، پشیمانی، غم وحتی افسردگی جایگزین شود. گناه، احساس منفی خود آگاهانه است که اغلب کاربران یا متخصصان بازاریابی به ویژه توزیع کنندگان و آگاهی دهندگان، برای تأثیر گذاری بر رفتار مشتری از آن استفاده می کنند. از دیدگاه برخی تحقیقات، بارزترین نمودهای گناه مصرف کننده شامل مواردی است، مانند مصرف آنی و یا اجباری، مصرف با انگیزه ی لذت گرایی و زیاده روی در مصرف. در ادبیات دینی مفهوم گناه عبارت است از پشیمانی و خود سرزنشی بعد از ارتکاب یک عمل نادرست و خلاف قوانین الهی، شرع و اخلاق. در علم بازاریابی به این مفهوم از زاویه ی متفاوت تری نگاه می شود؛ به این معنی که در بعضی مواقع مصرف کننده، پس از مصرف و حتی پس از مصرف نکردن، دچار احساس ناخوشایند و غیر معمول می شود و درباره ی رفتاری که در هنگام خرید و یا خرید نکردن از خود بروز داده، خود را کنکاش می کند وآن رفتار را با اصول و موازین اخلاقی و هنجارهای اجتماعی پذیرفته شده مقایسه می کند و در صورت انحراف، در او احساس پشیمانی به وجود می آید. این حس پشیمانی زمینه ی بروز واکنش های مقابله ای جهت اصلاح رفتار خرید (مصرف) را فراهم می آورد.

مصرف کنندگان برای برآوردن نیازهای خود تمایل دارند به صورت عقلانی با استفاده از منابع محدود خود به حداکثر رضایت از خرید برسند. با پیگیری تصمیمات خرید مصرف کنندگان در می یابیم که آنها ممکن است در شک باشند که تصمیم گیری­ هایشان تا چه حد درست بوده، مصرف کنندگان گزینه هایی که تصمیم به خرید داشته اند را با خریدهای انجام شده مقایسه می کنند. نتیجه ی چنین مقایسه ای این است که اغلب حالت غم و اندوه و درد روانی به وجود می آید که به عنوان احساس پشیمانی پس از خرید نامیده می شود. پشیمانی پس از خرید برای بازاریابان که مصرف کنندگان، مارک­ های آن­ها را خریداری کرده اند و پشیمان هستند سودمند نیست. ادبیات رفتار مصرف کننده نشان می دهد که نارضایتی پس از خرید با رضایت مندی کم مصرف کننده همراه است و رضایت کم به هیچ وجه منجر به قصد خرید مجدد نمی شود. از آن­جا که پشیمانی پس از خرید هم برای مصرف کنندگان و هم برای بازاریابان عواقب منفی به دنبال دارد، مهم است که بازاریابان با درک عواملی که با احساس پشیمانی پس از خرید مصرف کنندگان مرتبط است برای کاهش درد و رنج و رهایی مصرف کنندگان از غم و اندوه و پشیمانی تلاش کنند. بازاریابان با کسب اطلاعات در مورد پشیمانی مصرف کننده می توانند تمرکز خود را به بالا بردن کیفیت محصول و ارائه ی خدمات بیشتر به مشتریان معطوف کنند.

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top