شما اینجا هستید
خانه > برند > مقدمه برند

مقدمه برند

در زندگی روزانه تکرار برخی واژه ها باعث می شود تا ما به شنیدن این واژه ها عادت کنیم، و همین عادت کردن موجب شکل‌گیری مفاهیم جایگزین به جای تعریف اصلی می گردد. یکی از این واژه‌ها برند است.

هر کدام از ما بسته به دانسته ها و دانشی که داریم برای برند تعریف بیان می‌کنیم؛ به دلیل همین تعدد تعاریف برند و بروز اختلاف نظرهای احتمالی، در ابتدا به بررسی تعاریف ارائه شده از برند می‌پردازیم، تا به یک زبان مشترک برسیم و با یک دیدگاه مشخص در خصوص برند و برندسازی صحبت کنیم.
هر کدام از ما با دیدن لوگو های مختلف کالا یا خدماتی را به یاد می آوریم. سوال اینجاست که آیا برند همان لوگو است؟

لوگو تنها یک آرم، نشان، شکل و تصویری است که در واقع تداعی کننده ارزش کالا یا خدمات در ذهن ماست. هرچند لوگو در ساختار برند نقش مهمی دارد اما برند چیزی فراتر از لوگو است.

اگر برند را به مثابه کوه یخ در نظر بگیریم، لوگو مانند تکه یخ کوچکی از این کوه عظیم است که ما آنرا میبینیم. با توجه به اینکه مشهودات در خاطر ما بیشتر می ماند اغلب ما فکر میکنیم، لوگو همان برند است، و این اشتباه در حالی رخ میدهد که واژه برند خود شکل گرفته از اجزای زیادی است و لوگو تنها بخش قابل روئت این اجزاست. در ادامه مطالب به بررسی این موضوع به طور ویژه و اختصاصی خواهیم پرداخت.

همه ی ما تجربه پشیمانی از خرید برندهای مطرح را داریم چه زمانی این اتفاق می دهد؟

در برخی از موارد، زمانی که کمپانی برند مورد نظر امتیاز ساخت محصولش را به سایر کمپانی ها واگذار می‌کند. دیگر آن دسته از انتظاراتی که ما از برند داشتیم همچون همیشه تامین نمیشود و این امر سبب بدبینی ما نسبت به برند و پشیمانی از خرید می گردد.

در حالت دیگر؛ زمانی که افراد سودجو کالا و خدماتشان را به عنوان یک برند مشابه شناخته شده روانی بازار می‌کنند، برخی از مشتریان این محصولات را به جای محصول اصلی خریداری میکنند و پس از خرید متوجه تفاوت های این محصولات با برند اصلی می شوند، در این حالت نیز پشیمانی از خرید اتفاق می افتد.

در سومین حالت، بررسی حافظه تاریخی نشان می‌دهد؛ گاهی رقبا برای نابودی یک برند و از بین بردن اعتبار آن برند به اقدام به حمایت از تولید کالا و خدمات تقلبی برند مورد نظر می کنند، در این صورت هم مشتریان پس از خرید کالا و یا استفاده از خدمات متوجه عدم کیفیت محصول شده و احساس نارضایتی از خرید بوجود می آید.
پس به خاطر داشته باشیم که برند همیشه به خاطر داشته باشیم که همیشه برند واقعیت نیست.

 

فرض کنید میخواهید یک محصول با ویژگی‌های خاص تهیه و برای مثال زمانی که می‌خواهید نوشابه گازدار بخورید انواع و اقسام نوشیدنی در یخچال فروشگاه موجود است.

اما این تنوع برندها همه خواست و نیاز شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. ما به دنبال یک ویژگی خاص در محصول هستیم، پس بنابراین یادمان باشد که برند محصول نیست.

این اتفاق بارها و بارها و در شکل و مثال های گوناگون در زندگی ما تکرار می‌شود.
برند محصول نیست؛ بلکه برخاسته و انتظار مشتری نسبت به دستیابی به محصولات( که می‌تواند شامل کالا یا استفاده از خدمات باشد) را جهت می‌دهد.
تا اینجا دانستیم برند؛ لوگو نیست برند، واقعیت نیست، برند محصول نیست.


پس به راستی تعریف برند چیست؟
برند یکی از اصلی ترین عوامل در دوام و موفقیت کسب و کارهاست. کافیست این پدیده را خوب بشناسیم، تا بتوانیم از آن بهترین بهره برداری را انجام بدهیم.

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top