شما اینجا هستید
خانه > مدیریت بازار > بازاریابی > عوامل مؤثر بر خرید وسواسی

عوامل مؤثر بر خرید وسواسی

خرید وسواسی، رفتاری افراط گونه و وابسته به فرهنگ است که در آن افراد مبتلا بیش از حد درگیر خرید کردن هستند.اگرچه عوامل وراثتی در فرایند خرید وسواسی مؤثر است، عوامل محیطی را هم در بر می گیرد. همچنین محیط خانواده، رفتارهای مصرفی آموخته شده از دوران کودکی و الگوهای ارتباطات خانوادگی با انحرافات رفتار مصرف کننده و شکل های افراطی خریدوسواسی مرتبط است.

آکلز(۲۰۰۲) در تحقیق خود بر روی ۴۶ زن که خود را به عنوان مصرف کنندگان اعتیاد آور شناسایی کرده بودند، مشاهده کرد که رفتارخرید وسواسی اغلب به عنوان مکانیسم مقابله برای تسکین استرس در زندگی فرداستفاده می شود. آکلزاین مصرف کنندگان را “معتادان تعمیرخلق و خوید” نامیده است. مقابله، به تلاش های افراد برای مدیریت کردن موقعیت های پر استرس اشاره دارد. باتوجه به یافته های دیتمار ودیگران (۲۰۰۷) خریدوسواسی وسیله مدیریت خلق و خوی فرداست. تحقیقات نشان می دهد، حالت های روحی منفی تاثیر گذار مانند افسردگی، احساس تأسف و عواملی که موجب بروز استرس می شود، تأثیر بیشتر و عمیق تری بر روی خریداران وسواسی نسبت به دیگرافراد دارد. خریداران وسواسی در مقایسه با دیگران، در مواجهه با موقعیت های استرس زا، اضطراب بیش تری از خود نشان می دهند. برخورد با این اضطراب، انگیزه ی اصلی آن­هاست.

کروگر(۱۹۸۸) استدلال کرد که خریداران وسواسی به طور کلی دارای عزت نفس پایین هستند و معمولاً توسط واکنش دیگران یا رویداد های خارجی هدایت می شوند. طبق نتایج مطالعات مولر و دیگران(۲۰۱۵)اختلالات اضطراب و اختلال روحی افسردگی اغلب در میان افراد مبتلا به خرید وسواسی با میزان ۶۰ درصد به بالا وجود دارد در حقیقت خریداران وسواسی با احساسات منفی زیاد(مثل افسردگی، اضطراب، افکارانتقادی درباره خود)مشخص می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که خرید وسواسی در اواخر دوران نوجوانی و اوایل جوانی به وجودمی آید. و در میان جوانان و به ویژه دانشجویان در حال افزایش است. که با سایر رفتارهای اضطراری مانند سیگار کشیدن، اعتیاد به الکل، استفاده از مواد مخدر، رابطه ی جنسی قبل از ازدواج وغیره مرتبط هستند. نوعاً این اختلال در مقطعی اتفاق می افتد که افراد در آغاز زندگی مستقل می باشند و قادر به حمایت خودشان به لحاظ مالی هستند. بسیاری از محققان مانند گزارش کردند رابطه ی منفی بین سن و خرید وسواسی وجود دارد که نشان می دهد، مصرف کنندگان جوان نسبت به افراد مسن، سطح بالاتری از خریدوسواسی را دارا هستند. به همین دلیل نقش استرس در زندگی و منابع مختلف تنش در طول دوره نوجوانی و پیامدهای آن مورد توجه متخصصان بازاریابی قرار گرفته است. گفته شده خرید وسواسی ممکن است نه تنها نتیجه ی احساسات منفی مانند استرس باشد بلکه همچنین به دلیل عوامل بیولوژیکی و اجتماعی نیز هست. زمینه ی ژنتیکی و نحوه ی تعامل فرد با اطرافیانش در کودکی نیز، تعیین کننده ی میزان شدت رفتار در بزرگسالی است.

تحقیقات نشان داده که ارتباط باهمسالان تأثیر مثبتی بر انگیزاننده های اجتماعی نوجوانان برای مصرف، ارزشهای مادی گرایی و توجه به تمایلات همسالان درانتخاب محصولات دارد. بنابراین نفوذهمسالان اثرچشمگیری درگرایش به خرید وسواسی دارد. نفوذهمسالان، نفوذی است که توسط گروه همتایان به کار گرفته می شود و افراد را تشویق می نماید تا طرز تفکر و رفتارهایشان را با هنجارهای گروه سازگار نمایند. بنابراین جوانان به منظور تحت تأثیر قراردادن همسالانشان و دیگران به خرید وسواسی تمایل و از آن لذت می برند. بدین ترتیب فرایند خرید، عزت نفس فرد را افزایش می دهد که موجب رهایی از اضطراب و استرس می شود. بیان خود، تعاملات اجتماعی و نحوه خودیابی در دوران ابتدایی زندگی و ابتدای جوانی(به ویژه زمان ورود به دانشگاه که همراه با ورود فرد به اجتماع بزرگتر است ) تاثیر زیادی در ابتلای فرد به این نوع خرید دارد.

نقش های جنسیتی،انتظارات بیش از حد اجتماع و هنجارهای اجتماعی در یک کشور نیز ممکن است در شیوع خرید وسواسی تأثیر بگذارد. تغییرات اجتماعی ایجاد شده در کشورهای در حال توسعه ممکن است منجر به احساس تنهایی، بیگانگی و افسردگی افراد شود که از خرید وسواسی به عنوان راه حل فرار از این احساسات همانند مصرف کنندگان کشور های توسعه یافته استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد تفاوتهای جنسیتی نیز در رفتار خرید وسواسی نقش دارد. در دوران نوجوانی دختران، بیشتر از پسران، تحت فشار هستند بنابراین زنان نسبت به همتایان مرد خویش بیشتر مستعد خریدوسواسی می باشند.

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top