شما اینجا هستید
خانه > مدیریت بازار > خرید اجباری > استرس > عوامل استرس زای غیرخانوادگی

عوامل استرس زای غیرخانوادگی

مطالعات بیشتر نشان داده است که جوانان در خارج از خانواده ی خود نیز با استرس روبه رو هستند. به دلیل فشارهمکاران، همسالان، روابط عاشقانه وغیره. جوانان عموماً وقت بیشتری را در تعاملات اجتماعی صرف می کنند. از این رو از اینکه دیگران چطور آنها را درک کنند یا در مورد شخصیتشان نظر دهند، ترس دارند. پذیرفته نشدن از طرف همسالان موجب کاهش اعتماد به نفس و حمایت شدن از طرف آنها، احساس شایستگی و امنیت را به ارمغان می آورد. این تعاملات اجتماعی به طور کلی، استرس ایجاد می کند. نوع رویدادهایی که موجب بروز استرس می شوند با سنین و جنس مختلف فرق می کند. رویدادهایی که موجب تنش می شوند بی شمارند. بعضی از آنها تغییرات عمده ای هستند که بسیاری از مردم را به صورت همزمان گرفتار می کنند.دسته ی دیگری از تنش زاها تغییرات بزرگ و عمده  زندگی هستند.گرفتاری های روزمره را نیز بعضی مردم به صورت رویداد تنش زا تجربه می کنند. فشار روانی و استرس در همه ی زمینه های زندگی و در همه جا با درجات مختلف، حضور دائمی دارد. برخی پژوهشگران علت های اصلی فشار روانی را به دو گروه اساسی طبقه بندی کرده اند:

  • فشارزاهای روان شناختی

  • وقایع زندگی

  • فشارزاهای روان شناختی به دلیل تأثیرات روان شناختی خود در فرد استرس و فشار روانی ایجاد می کنند. مانند: ناکامی، احساس تحت فشاربودن، تعارض وغیره .

  • وقایع زندگی نه تنها شامل دگرگونی های عمده ی زندگی می شوند، بلکه گرفتاری های روزمره ی زندگی را هم در بر می گیرند. از جمله این تغییرات، ازدواج یا فوت یکی از اعضای خانواده، تغییر شغل یا تغییر محل سکونت است که استرس به همراه می آورند .  علاوه بر این، تحقیقات متعددی نشان داده اند که استرس ناشی از شغل نامناسب و بیکاری، مهاجرت، مشکلات ناشی از ایفای نقش های اجتماعی (مانند: اضافه بار نقش تضاد نقش ها، اسارت در نقش)، پایگاه سنی، جنگ و بسیاری عوامل اجتماعی دیگر بامشکلات واختلالات روانی رابطه دارند .

در نتیجه ی این مطالعات، یک رویکرد منسجم فرایند استرس در جامعه شناسی سلامت روان شکل گرفته است. این رویکرد قادر است، نشان دهد که چگونه و چرا تنش های بیرونی در محیط اجتماعی، به مشکلات و اختلالات روانی درونی در فرد تبدیل می شوند. لازاروس و فولکمن (۱۹۴۸) معتقدند که انسان ها، در ادراک از رویدادها، تفاوت زیادی دارند. به طوری که یک رویداد معین برای یکی فشار روانی شدید ایجاد می کنداما برای دیگری هیچ فشار روانی به همراه نمی آورد.

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top