شما اینجا هستید
خانه > مدیریت بازار > خرید اجباری > خریدوسواسی (اجباری)

خریدوسواسی (اجباری)

وسواس یک ایده، فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضر است که با نوعی احساس اجبار و ناچاری ذهنی و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. بیمار هرچند به بیهودگی کار یا رفتار خود آگاه است، اما نمی تواند از قید آن رهایی یابد. به طور کلی داشتن تفکرات وسواسی اولین مرحله در شکل گیری رفتار وسواسی می باشد. بنابراین بررسی نحوه و دلایل شکل گیری افکار وسواسی برای درک رفتاروسواسی مصرف کننده مهم است. امروزه تغییرات، پیچیدگی مصرف را افزایش داده است و این مسأله جوی را ایجاد کرده که برای افزایش خرید وسواسی نسبت به گذشته بسیار مساعدتر است. براساس نظر فابر و همکاران خریدوسواسی به این معناست که هر زمانی که شخصی غمگین باشد یا در شرایط بدی باشد تمایل دارد که به خریدهای زیادی بپردازد. خرید وسواسی یا اجباری یکی از شکل های غیر طبیعی رفتار مصرف کننده است که دانشمندان در یک دهه ی اخیر به آن توجه کرده اند. خرید وسواسی در قسمت خریدهای تکراری و غیر قابل کنترل طبقه بندی شده است که درنهایت به عواقب منفی منجر می شود. این رفتار با عبارات متفاوت مانند: مصرف وسواسی، اعتیاد به خرید، خرید کنترل نشده، فراخرید و شاپولیسم نامیده شده است. دلایل متعددی برای تکثیر این برچسب ها می تواند پیشنهاد شود. یک دلیل این است که برخی برچسب ها مترادف استفاده می شوند. برای مثال خریدوسواسی و خرید کنترل نشده تأکید می کنند بر عدم کنترل رفتار. همچنین خریداجباری مترادف با خریدوسواسی استفاده می شود. برای این محققین تفاوت بین خرید(شاپینگ)و خرید(بایینگ) مهم نیست. اجبار شامل یک فشار ناخواسته برای انجام کاری در برابر اراده ی فرد است. به این دلیل به خرید وسواسی، اجباری نیز گفته می شود چرا که به عنوان اختلال وسواسی-اجباری در روان پزشکی دسته بندی شده است..

اشخاص با رفتار خرید وسواسی اغلب اقلامی که نیاز ندارند یا نمی توانند هزینه ی آن را پرداخت کنند، خواهند خرید. خریداران وسواسی به طور کلی قصد استفاده از محصول خریداری شده را ندارند، بلکه می خواهند لذت کوتاه مدت در طول فرایند خرید را تجربه کنند.

برآورده شده است که ۲ تا ۸ درصد جمعیت جهان، درگیر خرید وسواسی هستند و ۸۰ تا ۹۵ درصد از خریداران وسواسی زنان هستند. زنان بیشتر به خرید می روند زیرا یکی از مهم ترین فعالیت­های اوقات فراغت آن­ها محسوب می شود و فرصتی برای اجتماعی شدن آن­هاست. زنان می گویند خریدکردن به آن­ها احساس خوب و شاد می دهد و از خرید برای خودبیانگری استفاده می کنند. یک مطالعه ی انجام شده توسط دیتمار و دیگران(۱۹۹۵) نشان داد که مردان عموما ابزارهای الکترونیکی و کالاهای تفریحی خریداری می کنند در حالی که زنان ترجیحا کالاهای مرتبط با ظاهر و جلوه های نمادین و جنبه های احساسی خریداری می کنند. همچنین گفته می شود ۶ درصد از جمعیت آمریکا از اختلال خرید وسواسی رنج می برند اما این روند در حال افزایش است.

تحقیقات نشان داده است که افراد با سطوح درآمدی متفاوت، به طور برابر مستعد خریدوسواسی هستند. افراد با درآمد محدود، این رفتار را با خریدکردن از مغازه های ارزان قیمت بروز می دهند، در حالی که به احتمال بسیار زیاد آن­هایی که درآمدهای بسیاربالایی دارند از بوتیک های خاص خرید می کنند و یا پول زیادی را صرف خرید ماشین یا ملک می کنند.

در خرید وسواسی، تمایل به خرید از درون فرد ایجاد می شود، شاید احساس اضطراب که فرد می خواهد آرام شود یا با خرید بخواهد خود را شادترو بهتر احساس کند. از سوی دیگر، خریدار وسواسی تمایل به پاسخ به تحریکات مرتبط با احساسات مثبت مانند لذت، رضایت و تسکین نیز دارد. با این حال بلافاصله بعد از خرید، این احساسات مثبت به احساس گناه و حتی افسردگی تبدیل می شود. خرید وسواسی می تواند به اختلالات عاطفی و عواقب شدید در زندگی فرد مانند: بدهی قابل توجه و بد رفتاری منجر شود.

بنابراین شناساندن مشکلات منتج از خرید وسواسی می تواند این دسته از خریداران را از ضرورت اجتناب از این امر آگاه سازد و دستیابی به جامعه ی سالم تری را امکان پذیر سازد.

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top