شما اینجا هستید
خانه > تبلیغات > جاذبه های تبلیغاتی

جاذبه های تبلیغاتی

مدیران بازاریابی باید تلاش کنند، تا میان پیام تبلیغاتی خود و جذابیتی که انتخاب می کنند و همچنین مشتریان هدف یک ارتباط معناداری ایجاد کنند و در واقع این سه مقوله از یک سنخ و جنس باشند. هر پیام تبلیغاتی برای این که بتواند مخاطب را به سوی محتوای پیام خود جلب کند، از یک نوع جاذبه استفاده می کند.

جاذبه هیجان:
این جاذبه به جسور بودن ، هیجان و گستاخی اشاره دارد. ماجراجویی وخطر کردن از شاخصه های این نوع تبلیغ است.
جاذبه زیبایی:
این جاذبه به استفاده از یک محصول اشاره دارد که جذابیت و زیبایی های فردی را بالا مبیرد.
جاذبه رقابت:
این جاذبه برمتمایز بودن یک محصول نسبت به سایر محصولات رقبا اشاره دارد.
 در مقایسه صریح ممکن است نام رقیب در ذهن بیاید در حالیکه در مقایسه
ضمنی از کلماتی از قبیل : درجه یک ، رهبر، برترین و … استفاده میشود.
جاذبه دردسترس بودن:
این جاذبه به در دسترس بودن و استفاده آسان یک محصول اشاره دارد.
جاذبه تواضع:
این جاذبه به ادب و رابطه دوستانه نسبت به مصرف کننده از طریق خوشرویی و مهربانی اشاره دارد.
جاذبه صرفه جویی:
این جاذبه به مقرون به صرفه بودن ، ارزان بودن و صرفه جویی در یک محصول تاکید دارد.
جاذبه خانواده:
این جاذبه بر زندگی خانوادگی و اعضای خانواده تأکید دارد (ازدواج ، خویشاوندی ، همراهی خواهر و برادر، دور هم بودن ) و اشاره به یک محصول خاص که برای تمام اعضای خانواده خوب است.
جاذبه تاثیر:
این جاذبه به یک محصول قدرتمند و توانا (لایق) برای بدست آوردن اهداف خاص اشاره دارد
جاذبه لذت:
این جاذبه محصولی را به نمایش میگذارد که استفاده از آن شادی و لذت به ارمغان می آورد.
جاذبه نوستالزی:
نوستالژی به معنای بازگشت به گذشته و حسرت گذشته را خوردن گفته می شود. در این نوع جاذبه مبلغ با بازگشت مخاطب به دوران کودکی یا جوانی سعی در ارائه راهکارهای مفید برای بهره گیری از شرایط حاضر مخاطب انجام می دهد تا بتواند مخاطب را مجبور به انجام کاری که می خواهد بنماید. معمولاً این نوع تبلیغات حوزه های اقتصادی و اجتماعی را شامل می شود.
جاذبه احساسی:
در این تبلیغ از تحریک احساسات و برانگیختن آن جهت دستیابی به مقصود استفاده می شود. هدف تبلیغات احساسی، ایجاد ارتباط بین کالا و مصرف کننده است که راهبرد پیوند Bonding) نامیده می شود.
جاذبه طنز:
تبلیغاتی که با محتوای خنده ارائه می شود، در زمره تبلیغاتی است که بهتر از همه شهرت یافته، در بین تبلیغاتی که به نمایش در می آید بیشتر از بقیه به یاد می ماند و در مورد آن صحبت می شود.
جاذبه اینترنتی:
نوین ترین شیوه تبلیغاتی است که از قضا بسیار کم هزینه می باشد و درصورتی که جامعه هدف خود را به درستی نشانه گرفته باشد می تواند بسیار هم موثر واقع شود.
جاذبه ایمن:
به ذات (ماهیت ) یک محصول ایمن ، مطمئن و بی خطر تاکید میکند.

جاذبه احترام به افراد سالمند:
این جاذبه احترام به افراد سالمند را به واسطه یک فرد (مدل) کهنسال و یا جویا شدن نظر، توجه و امنیت فرد سالمند را نشان میدهد.
جاذبه موقعیت اجتماعی:
این جاذبه استفاده از محصولی که شایسته بودن ، اعتبار، پرستیژ، فاخر بودن، بالا بودن موقعیت و شأن مصرف کننده در نظر دیگران به واسطه استفاده یک محصول خاص را به تصویر میکشد.
جاذبه تکنولوژی :
این جاذبه بر مهارت های فنی ومهندسی پیچیده و پیشرفته و ساخت یک محصول منحصربه فرد تأکید دارد.
جاذبه سنت :
این جاذبه به تجارب پیشین ، سنتها و آداب و رسومی که مورد احترام است و ارزش و اعنباری که برای امور پیشین (تاریخی،قدیمی) قایل میشوند اشاره دارد.
جاذبه منحصربه فرد :
این جاذبه به منحصربه فرد بودن ، غیرقابل مقایسه و غیر قابل رقابت بودن یک محصول اشاره دارد.
جاذبه ثروت :
این جاذبه اشاره به این موضوع دارد که ثروتمند بودن باید مورد تشویق قرار گیرد.و استفاده از یک محصول یا سرویس خاص میتواند منجر به ثروتمند شدن مصرف کننده شود.
جاذبه دانش :
این جاذبه به احترام برای دانش ، تحصیلات، هوش، تخصص و تجربه تأکید دارد.
جاذبه کار :
این جاذبه به احترام برای سخت کوشی و فداکاری کار و مهارت یک فرد اشاره دارد.

جاذبه جوانی :
این جاذبه اشاره به نسل جوانتر از طریق نشان دادن مدل دارد و همچنین مزایای جوانتر کننده محصول را مورد تأکید قرار میدهد. با این شعار که دوباره احساس جوانی کنید.
جاذبه منطقی:
در جاذبه منطقی به طور مشخص و صریح مزایای کالا، خود کالا، ویژگیهای آن و… عنوان می گردد و از پرداختن به مسائل و موضوع های حاشیه ای خودداری می شود. پیام هایی که کیفیت، صرفه جویی، فایده و کاربرد کالا را نشان می دهد از جمله پیام هایی است که در آنها از جاذبه های منطقی استفاده شده است.
جاذبه ترس:
بازاریابان برخی از مواقع، در پیام های تبلیغاتی از جاذبه ترس استفاده می کنند تا از این طریق در مخاطب نگرانی به وجود آورند و آنها را تحریک به انجام یا عدم انجام کاری کنند. یک دلیل اصلی در مورد موفقیت تبلیغ با جاذبه ترس ، این است که این نوع پیامها واکنشهای احساسی را بر می انگیزد . سپس این احساسات ،فرد را تحریک می کند تا مشکل مشابه خود را حل کند.
جاذبه اخلاقی :
این نوع جاذبه بر تشخیص مخاطبان درباره درست یا غلط بودن چیزی تکیه می کند از جاذبه اخلاقی وقتی استفاده می شود که هدف، وارد کردن مردم به حمایت و طرفداری از پاره ای از مسایل اجتماعی است. مسایلی نظیر محیط زیست پاک تر ،مناسبات نژادی برتر، تساوی حقوق زنان و کمک به مستندان میباشد.
جاذبه تبلیغات در نقطه خرید :
این شیوه خود از زیرمجموعه های تبلیغات محیطی است. شاید شما نیز بارها تجربه کرده اید که وقتی وارد یک فروشگاه بزرگ می شوید در ابتدا یک لیست خرید با چند قلم جنس معدود را در دست دارید اما نهایتا با یک سبد بزرگ از انواع محصولات از فروشگاه خارج می شوید! این همان ترفندهای تبلیغاتی کارشناسان است که نیازهای کاذبی را در مخاطب ایجاد کرده است و خود از آن آگاه نیستند.

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top