شما اینجا هستید
خانه > مدیریت بازار > بازاریابی > تعریف قصد خرید

تعریف قصد خرید

منظور از قصد خرید، گرایش مصرف­ کننده به خرید یک برند به­ طور دائم در آینده و مقاومت نشان­دادن در برابر خرید سایر برندهاست. قصد خرید یک متغیر پیش ­بینی­ کننده از رفتار واقعی مصرف­ کننده و تصمیم خرید وی می­ باشد. قصد خرید، برنامه­ ریزی خرید یک محصول را مشخص کرده است و یک برنامه برای خرید یک محصول یا خدمت خاص در آینده یا احتمال کلی از اینکه یک مصرف­ کننده محصولی خاص را خرید خواهد کرد را نشان می­ دهد. قصد خرید، آنچه را که مصرف­ کننده فکر می­ کند خواهد خرید را نشان می­ دهد. محققان آن را نوعی رفتار ذهنی و البته آگاهانه از جانب مشتری نسبت به خرید یا انجام هر اقدام عملی دیگر مرتبط با خرید است.

برخی از صاحبنظران قصد خرید را به عنوان نیت، تعریف کرده و این نیت، نوعی رفتار ذهنی از پیش تعیین شده برای قطعیت در خرید یا تصمیم خرید در آینده است که باعث پیش بینی رفتار خرید مصرف­ کننده در آینده است.

جستجوی اطلاعات داخلی و خارجی ممکن است، قصد خرید مصرف­ کننده را برای خرید افزایش دهد و در نهایت فرد را به مرحله خرید از تصمیم­ گیری هدایت کند. با توجه به توضیحی که داده شد، قصد خرید برند، به احتمال این­که مشتریان در موقعیت خرید، برند خاصی از یک طبقه­ ی محصول را خریداری کنند اشاره دارد. درک مفهوم قصد خرید برند از این جهت اهمیت دارد که مدیران بازاریابی با توجه به آن و عواملی که بر آن اثر ­می­ گذارد، می­ توانند میزان فروش برندهای خود را در طول زمان تا حدی پیش­ بینی کنند و با اعمال تغییرات در عوامل موثر بر آن، احتمال خرید برند را افزایش دهند.  با توجه به نتایج بسیاری از مطالعات، قصد خرید بستگی زیادی به نگرش و ترجیح مشتری به یک برند یا محصول است. بنابراین در سنجش قصد خرید، فرض بر این است که رفتار آتی مصرف­ کننده بر اساس نگرش آن­ها است. قصد خرید یک متغیر نگرشی برای سنجش مشارکت­ های آتی مصرف­ کننده با برند است، در حالی­ که دارایی مشتری یک متغیر رفتاری برای ثبت خرید واقعی است. پیش­ بینی رفتار آتی مشتری یک موضوع حیاتی برای یک شرکت است، ازآن جهت که رفتار آتی مصرف­ کننده به دقت باید تخمین زده شود. با توجه به نظریه­ ی رفتار برنامه­ ریزی شده آجزن  مقاصد، مقدم بر رفتار است. اگرچه برخی از محققان بر این اصل تأکید دارند که قصد خرید به اندازه­ ی کافی قادر به پیش ­بینی رفتار خرید است اما محققان بازاریابی از قصد و نیت خرید به­ جای رفتار خرید واقعی استفاده می­ کنند. هم­چنین ترکیبی از علاقه­ ی مصرف­ کنندگان و امکان خرید یک محصول است.

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top