شما اینجا هستید
خانه > برند > ارزش ویژه برند > تاریخچه شکل گیری ارزش ویژه برند

تاریخچه شکل گیری ارزش ویژه برند

برند دارایی با ارزشی است و در گذر زمان می بینید که سرمایه‌گذاری‌های کلانی برروی آن صورت گرفته است. حرکت هایی که برای نخستین بار ارزش ویژه برند را نمایان کرد، دو حرکت غیر عادی، که در سال ۱۹۸۵ و دیگری در سال ۱۹۸۷ بود. در سال ۱۹۸۵ میلادی، رکیت و کلمن بهای خوبی را برای خرید سرقفلی می‌برند ایرویک از سیبا گایگی پرداخت کردند و این رقم پرداختی به خاطر موارد غیر قابل تعریفی مانند ارزش مشتریان این برند، ارزش ویژه برند بود. در سال ۱۹۸۷،گرندمت ، شرکت هیوبلین را که صاحب برند اسمیرنف بود خریداری کرد. گرندمت اعلام کرد که برای برندهای جدیدش ۵۹۹ میلیون فرانک در ترازنامه منظور خواهد کرد. این دو حرکت غیر معمول بودند ولی انقلاب نبودند.

انقلاب واقعی در عرصه ارزش ویژه برند زمانی رخ داد که فیلیپ موریس در سال ۱۹۸۸ مبلغ۹/۱۲ میلیارد دلار برای خرید شرکت مواد غذایی کرفت پرداخت کرد. این مبلغ چهار برابر ارزش دفتری دارایی های ملموس آن شرکت بود. نخستین فردی که ارزش ویژه برند را شناسایی کرد، فرکوهر بود. فرکوهر در سال ۱۹۸۹ بیان کرد که ارزش ویژه برند ارزش افزوده ای است که جایگاه محصول را افزایش می‌دهد.

در اوایل دهه ۱۹۸۰، مدیران بازاریابی در آمریکا از واژه ی ارزش ویژه برند برای نخستین بار استفاده کردند. بعدها افراد آکادمیک نیز از این اصطلاح استفاده کردن. از اواخر دهه ۱۹۸۰ به علت رایج شدن فلسفه مدیریت ارزش مدار، ارزش ویژه برند (چه در تئوری و چه در عمل) به یکی از مفاهیم مهم بازاریابی در عرصه مدیریت تبدیل شد.

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top