شما اینجا هستید
خانه > مدیریت بازار > بازاریابی > اهمیت برند سبز در وفاداری مشتریان

اهمیت برند سبز در وفاداری مشتریان

وفاداری مشتری مجموعه افکار مشتری است که در برگیرنده باورهای مطلوب نسبت به یک شرکت، تعهد به تکرار خرید محصول یا خدمت دیگران است. شوماکر و لوئیز معتقدند وفاداری زمانی اتفاق می­افتد که مشتریان قویا احساس کنند سازمان مورد نظر به بهترین وجه می­تواند نیازهای آنها را برطرف سازد، به طوری که سازمان های رقیب از مجموعه ملاحظات مشتریان خارج شوند.

وفاداری به برند به معنی تکرار خرید است که دلیل این رفتار، فرایندی روانی می­باشد. به عبارت دیگر تکرار خرید صرفا یک واکنش اختیاری نیست، بلکه نتیجه عوامل روانی، احساسی و تصور خریدار از برند می­باشد. وفاداری مشتری را وابستگی یا علاقه به خدمات، کالاها و افراد شرکت تعریف می کنند. برخی از صاحب نظران بیان می کنند: وفاداری مشتری به نشان دادن نگرش های مساعد به خدمات/محصولات و تعهد به خرید مجدد و یا استفاده از یک خدمت/محصول، اشاره دارد. وفاداری به برند می­تواند از راه عملکرد بالاتر از انتظار خریدار به دست آید، به نحوی که خریدار از ارزشی که کسب کرده است، احساس شگفتی کرده و آن ارزش را بالاتر از انتظارات خود تشخیص دهد. از طرفی؛ توجه به محیط زیست موج فراگیر جهانی است. این موج که از کشورهای توسعه یافته شروع شده است و به اکثر کشورهای در حال توسعه سرایت کرده است. توجه به لزوم نگهبانی و پاسداری از طبیعت و وجود حمایت­های همگانی از روند حفظ محیط زیست راه برگشتی به سمت تولید محصولات مخرب برای محیطزیست نگذاشته است و رفته رفته فشارهای دولتی، بازار رقابتی و تغییر نگرش مشتریان، شرکت­ها را ملزم به پیروی و بکارگیری رویکرد بازاریابی سبز می­کند. شرکت­ها و صاحبان کسب وکار باید با مهندسی مجدد در فرآیندهای تولیدی و طراحی کالا و خدمات جایگاه خود را در موقعیت رقابتی تحکیم بخشند، در غیراین صورت از قطار سبز باز خواهند ماند.

اصطلاح سبز هنگامی به یک محصول اطلاق می­شود که عملکرد زیست محیطی و اجتماعی آن در تولید، استفاده و دفع در مقایسه با سایر کالاهای رقیب به طرز قابل توجهی بهبود یافته باشد.عرضه محصول سبز و انتخاب این کالای سازگار با محیط زیست توسط مصرف کننده، می­تواند تقاضای اخلاقی یا اجتماعی او را برای حفظ سلامتی خود و نیز حفاظت از محیط زیست تامین و رضایت وی را فراهم سازد.

یک نام تجاری خوب انتخاب مصرف­کنندگان را جهت می دهد، به طوری که در فضای یک بازار بسیار پیچیده، نام های تجاری یکسان میانبری را در فرایند تصمیم گیری مصرف کننده به وجود می­آورد. نام تجاری بر وفاداری مشتریان می­افزاید. از آنجایی که مشتریان اکثر نام هایی را انتخاب می­کنندکه می­شناسند استنباط می­شود که وفاداری مشتریان به شرکت­هایی با نام تجاری مورد تأیید بیشتر است. نام تجاری قوی ورود به بازار جدید را ممکن می سازد احتمالاً شرکت های دارای نام های تجاری قوی در ورود به بازار جدید به مراتب موفق تر هستند. همچنین شرکت هایی که مسائل محیطی را در فرآیندهای بازاریابی و تولید محصول مد نظر قرار می­دهند نسبت به رقبا موضع رقابتی برای خود ایجاد می­کنند؛ بنابراین می­توان گفت رعایت اصول بازاریابی سبز و توجه به آمیخته بازاریابی سبز و مؤلفه­های آن باعث می­شود مصرف­کنندگان دید بهتری نسبت به شرکت داشته باشند.

صفا تقی پور
از زمانی که بخاطر دارم، به برند و تبلیغات علاقه داشتم، طی این سال ها مطالعات زیادی انجام دادم و هر چی بیشتر مطالعه کردم، متوجه شدم کمتر میدونم، چون علم برندینگ بسیار گسترده و بروزه و مدام لازمه تا خودتو بروز کنی. اینجا محل اشتراک گذاری دانش برند، اگه به برندسازی علاقه دارین همراه من باشین. پس؛ برند تو بساز و‌خوب #تبلیغ کن‌ تا بتونی محصول تو در فضای آنلاین#مانا‌ و #پایا کنی.
http://brandironi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Top